Tindtunnelen – 10 argumenter
- Dobbeltløps, 4-felts tunnel er beste løsning, med offentlig deltakelse for å redusere bompengesatsene.
 - Bilbrukerne kan tjene inn 24,2 millioner km bilkjøring på årsbasis. Du sparer opptil 13,5 km pr tur og 27 km tur – retur.
 - På Vegvesenets budsjetter kan spares inn over 1.000 mill kr på E8 i Ramfjord og ny 4-felts E8 gjennom Tromsdalen sentrum.
 - 7.400 tonn kulldioksyd (CO2) fjernes fra området hvert år, dvs ca 15 % av alle bilavgasser i området. Dette blir 184.500 tonn i analyseperioden på 25 år.
 - Tindtunnelen kan levere steinmasser på 3,6 – 4,5 millioner m³ til andre utbyggingsprosjekter i kommunen.
 - Ny E8 over Ramfjordmoen til Tindtunnelen gir næringslivet 4 km vegfasade langs Europavei, med næringsområder på flere hundre mål langs veien. Breivikeidet og Ramfjorden kan bli Tromsøs viktigste utbyggingsområde for boligbygging og næringsliv.
 - Støyplagen fra trafikk reduseres med 30 % på strekningen Tomasjord – Tromsdalen – Sandvikhøyden – Fagernes.
 - Tindtunnelen fjerner tungtrafikk på over 700 tungbiler pr døgn og vanlig trafikk på over 5.000 biler pr døgn fra nåværende E8, og fra tettbebyggelsen i Tromsdalen og Fagernes.
 - Tindtunnelen med ny E8 fører all fjerntrafikk utenom Fagernes sentrum og Tromsdalen sentrum.
 - Tindtunnelen kan bygges 10-20 år før offentlige budsjetter kan prioritere prosjektet.
 
Tindtunnelen Tromsø AS
Hans Nilsens vei 1
9020 Tromsdalen 
Tlf. 918 85 443
